mgr Aneta Żrodowska
mgr Radosław Wąsiewski
Logopeda to terapeuta zajmujący się kształceniem prawidłowej wymowy, rozpoznawaniem wad wymowy oraz usuwanie jej wad i zaburzeń w trakcie terapii logopedycznej. Do najczęstszych zaburzeń wymowy, z którymi ma do czynienia logopeda są: seplenienie, rotacyzm, jąkanie, zaburzenia dzieci z niedosłuchem, rozszczepem i upośledzeniami w różnym stopniu.
RODZICU
Chcesz wiedzieć, czy mowa twojego dziecka rozwija się prawidłowo?
Porównaj umiejętności swojego dziecka z przyjętymi przez specjalistów normami wiekowymi.
DZIECKO, KTÓRE UKOŃCZYŁO 3 LATA, POWINNO WYMAWIAĆ:
- wszystkie samogłoski, zarówno ustne (a, o, e, u, i, y), jak i nosowe (ą, ę);
- spółgłoski dwuwargowe twarde i zmiękczone (m, m’, b, b’, p, p’);
- spółgłoski wargowo- -zębowe twarde i zmiękczone (f, f’, w, w’);
- spółgłoski środkowojęzykowe (ś, ź, ć, dź, ń);
- spółgłoski tylnojęzykowe twarde i zmiękczone (k, k’, g, g’, ch, ch’);
- spółgłoski przedniojęzykowo- zębowe (t, d, n);
spółgłoski przedniojęzykowo- dziąsłowe twarde i zmiękczone (l, l’);
półsamogłoski (ł, j).
W WYMOWIE DZIECKA 4-LETNIEGO:
- utrwalają się stopniowo głoski s, z, c, dz;
- pojawia się głoska r;
- głoski sz, ż, cz, dż zastępowane są nadal przez głoski s, z, c, dz bądź ś, ź, ć, dź.
W WYMOWIE DZIECKA 5-LETNIEGO:
- zaczynają ustalać się głoski sz, ż, cz, dż;
- powinna być realizowana głoska r.
MOWA 6-LATKA powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym. Niemniej jednak wciąż daleka jest ona od doskonałości. Zdarza się bowiem, że grupy spółgłoskowe są jeszcze upraszczane, wyrazy ulegają licznym zniekształceniom, zaś najtrudniejsze dla dziecka dźwięki, tj. sz, ż, cz, dż oraz r, zastępowane są przez głoski łatwiejsze, tj. odpowiednio przez s, z, c, dz bądź l, j.
Pamiętajcie, nigdy nie jest za wcześnie ani za późno by udać się do logopedy.
Nigdy nie mamy pewności czy to, co nam wydaje się małym opóźnieniem, nie jest symptomem jakiegoś poważniejszego problemu.